De mogelijkheden van een content management systeem

Content management systemen (ook wel CMS genoemd) zijn softwarepakketten waarmee je de inhoud van jouw website kunt beheren, zoals blogberichten, artikelen, pagina’s, mediabestanden en andere elementen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van elke website om de inhoud effectief te beheren en up-to-date te houden. Misschien vraagt men zich af wat een goed content management systeem is en waarom je erin zou moeten investeren. Er zijn immers genoeg gratis websites die geen CMS nodig hebben. Het kiezen van het juiste CMS kan echter een hoge prijs hebben; sommige gratis diensten bieden slechts beperkte mogelijkheden, terwijl betaalde versies meestal meer flexibiliteit en geavanceerde functies bieden.

Wat is een content management systeem?

Een content management systeem (CMS) is een toepassing voor het beheer van online content. Inhoud kan van alles zijn, van blogberichten (bijv. “Het nieuwste Harry Potter boek is verschenen!”) tot boeken en hele websites. Er zijn veel verschillende soorten CMS, elk met verschillende functies en toepassingen. Een veel voorkomend type CMS is de website-editor, waarmee we inhoud op een website kunnen maken, beheren en verspreiden. Een voorbeeld van een CMS is bijvoorbeeld WordPress, Joomla of Kajabi.

Op een website beheert een CMS doorgaans de creatie van nieuwe inhoud, de publicatie en het beheer van bestaande inhoud, en de distributie van inhoud naar de bezoekers van de website in een toegankelijk en bruikbaar formaat. Sommige CMS-platforms integreren ook met verschillende andere diensten, zoals e-mail, marketing en analysetools. De flexibiliteit en integratie van een CMS maken het ideaal voor het beheer van verschillende soorten inhoud, van blogberichten tot eBooks, vanaf één website.

Wat zijn de verschillende soorten CMS?

Onder een content management systeem worden vele dingen verstaan. Een van die soorten is de pure softwaretoepassing om content te creëren en te verdelen over de website zoals artikelen, pagina’s, afbeeldingen en video’s.

Daarnaast kun je het gebruiken als een portaal. Dit is een hybride toepassing. Verder vind je op een website veel media. Je hebt speciale CMS om met grote hoeveelheden media om te gaan. Vaak gaat dit gepaard met de toepassingen voor het bloggen. Hierin bestaan weer meerdere opties om de content bereikbaar en aanpasbaar te maken voor meerdere auteurs, de zogehete samenwerkings content management systemen.

Een van de takken waar je veelvuldig gebruik maakt van een CMS is in de ecommerce. Een CMS dat is ontworpen om online winkelervaringen te helpen beheren, inclusief voorraadbeheer, het volgen van bestellingen en het verwerken van betalingen.

CMS ontwikkelingsplatforms

Een CMS platform is software waarop een CMS draait. Afhankelijk van het platform kun je een breed scala aan programmeertalen en tools gebruiken om een website te bouwen. Hoewel CMS platforms beschikbaar zijn voor alle belangrijke besturingssystemen, komen ze het meest voor op webbrowsers en mobiele apparaten.

Wat kan een CMS voor u doen?

Een CMS kan de creatie van inhoud automatiseren. Veel CMS laten ons automatische contentcreatie tools instellen, zoals een blogpost editor en image-distribution tool. Dit bespaart ons tijd en moeite, en we hoeven onze inhoud alleen te publiceren wanneer we dat willen.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van een functie van een CMS is het bouwen van websites. Een CMS maakt het ons gemakkelijk om in een paar stappen een website te maken, in tegenstelling tot met een op maat gemaakte websitebouwer. Hetzelfde geldt voor de webwinkel. Een CMS kan ons helpen de voorraad te beheren, bestellingen bij te houden en betalingen te verwerken.

Wanneer je een website eenmaal hebt gemaakt wil je ook kunnen beschikken over het beheer. Met veel CMS-en kunnen we onze inhoud organiseren op datum en tijd, inhoud bekijken op auteur en andere criteria, en metadata toewijzen aan onze inhoud, zoals trefwoorden, categorieën en tags. Verder kun je berichten publiceren, instellen dat vooraf ingeladen artikelen automatisch op één of meerdere platformen worden gepubliceerd, maar ook het bijhouden van de content is een belangrijke functie.

Bovendien kunnen we de content annoteren. Met een CMS kunnen we onze inhoud markeren met een grote verscheidenheid aan tags en andere annotaties, zodat we multimedia-inhoud kunnen creëren, inhoud kunnen annoteren met notities, en nog veel meer.

Beperkingen van CMS

Naast de bovengenoemde voordelen kan een CMS u ook enkele beperkingen opleveren. Afhankelijk van het CMS kun je misschien het volgende niet doen:

– De architectuur van jouw site beheren. Dit is belangrijk omdat het ontwerp van jouw site invloed heeft op hoe bezoekers erdoor navigeren.

– De URL van jouw site wijzigen. Sommige CMS-en zijn gebonden aan de huidige URL. Je zult moeten beslissen of dit voor jou een probleem is.

– Nieuwe inhoudstypes toevoegen. Met sommige CMS-en kun je alleen inhoudstypen beheren die door het platform worden geleverd.

– Beheer de beveiliging van je site. Dit is belangrijk omdat je er zeker van wilt zijn dat jouw site veilig is en dat gebruikers beschermd zijn terwijl ze op de site zijn.

– De toegankelijkheid van jouw site beheren. Je wilt ervoor zorgen dat iedereen je site kan lezen en navigeren.

Moet u een CMS gebruiken?

Als je een website bouwt die voornamelijk bestaat uit statische inhoud, zoals blogberichten, eBooks of pagina’s, heb je geen CMS nodig. Dit kan je geld besparen in vergelijking met de kosten van de aankoop van een CMS. Maar zelfs een basiswebsite met slechts een paar pagina’s moet het beheer van deze pagina’s omvatten. Je kunt dit doen met een website builder of een eenvoudig WordPress thema. Als je een blog bouwt, zul je het veel gemakkelijker vinden om inhoud te publiceren en de navigatie te beheren met een CMS. Je hebt echter geen blog-CMS nodig. Je kunt gewoon bloggen met tools zoals WordPress.

Er zijn veel redenen om een content management systeem te gebruiken, maar alles hangt af van jouw specifieke behoeften en hoeveel je bereid bent uit te geven. Het juiste CMS zal je helpen je inhoud te organiseren en tijd te besparen, waardoor het creëren en publiceren van inhoud gemakkelijker wordt. Er zijn ook veel gratis en betaalde opties beschikbaar, en het kan lastig zijn om door de opties te navigeren en te beslissen welke geschikt is voor jou.